Trekking
09 267 02 76
chat met ons
mail ons

“Een reis vol verwondering!”

Reisverslag door onze reisleidster Christel Smedts

Eén voor één komen alle deelnemers toe in de luchthaven. We zijn allemaal vol spanning en enthousiasme voor een avontuurlijke reis met Bunkhouse!

Peru, het land vol kleuren, prikkelt al even onze reisdromen en we mogen nu eindelijk vertrekken…

Onze Peru-reis start met een rit door Lima met haar mooie, impressionante, koloniale gebouwen. De hoofdstad geeft ons een idee van het dagelijkse leven van de hardwerkende Peruvianen. Het zet zich verder naar Paracas, waar mooie zeezichten afwisselen met impressionante kliffen en rode stranden. De natuur maar ook de rust hier betoveren ons. In Paracas zijn we meteen in ons element. Het prachtige Peruaanse zeeleven doet ons dromen van wat nog komen moet. ’s Avonds wagen we ons aan onze eerste lokale maaltijd én bijhorende pisco sours, de lokale cocktail. Deze komen binnen na zo’n lange dag reizen. Wat een fantastische start van de reis!

Niet voor gevoelige magen en bange kikkers: Ballestas – Nazca – Huacachina!

Goed ingepakt voor de koele zeewind en met zakjes aan boord voor de zeezieken, genieten we van de kolkende blauwzoete golven tegen de boot en de briesende wind in onze haren. Een ervaring om even verder wakker te worden in Peru. Naast de prachtige zee en adembenemende kliffen kunnen we hier meteen al vele vogelsoorten, pinguïns en zeeleeuwen in het wild spotten.  Vol bewondering wanen we ons in ‘Happy feet’, in het echt dan. We zijn klaar voor nog een hoogtepunt van dit land, namelijk de Nazcalijnen.

Iedereen is dolenthousiast over wat ze meemaken op deze vlucht. Vanop hoogte zien we gigantische afbeeldingen in het zand. Het bizarre en meest zotte hieraan blijft hoe ze de lijnen perfect hebben afgemeten en getekend op de grond, in de tijd dat er nog geen vliegtuigen of drones bestonden. Wanneer iedereen wat bekomen is van deze avonturen, zetten we onze reis verder naar Huacachina voor een adrenalinerush in de sandbuggies. Wat een ervaring! De spanning giert door ons lijf terwijl we genieten van dit prachtige woestijnlandschap met hoge zandduinen en soms een groene oase. Als kers op de taart zoeven we op onze buik de hoge zandheuvels af op een sandboard. Mond toe houden want anders krijg je een onaangename verrassing!

Arequipa: het koloniale verleden

We nemen de nachtbus naar een ander deel van Peru. Bij aankomst moeten we even bekomen van onze nachtelijke rit, frissen we ons op in het hotel en trekken we de prachtige koloniale stad in. We genieten van lunch en een biertje op een rooftop-restaurant met zicht op de Plaza des Armas in Arequipa. Nadien keren we terug in de tijd in het Santa Catalina klooster en dromen we weg bij hoe het leven tussen deze imponerende kloostermuren moet geweest zijn.

Colca Canyon

Na een héél vroege start en nog wat doorsoezen in de bus, genieten we van een ontbijt in een lokaal restaurant in Chivay. Onze ritten kleuren zich door de vele meezingers. Backstreet boys en 90’s songs zetten meteen de toon.  Onze lokale gids voor de Colca Canyon trekking is een vlotte jonge dertiger die meteen goed in de smaak valt bij de groep. Er wordt heel wat afgelachen.

Onze eerste wandeling is meteen goed pittig. Helemaal downhill wandelen op een warrige, stenige ondergrond waarbij we geregeld moeten slalommen voor wat poep. Gelukkig worden we beloond met prachtige vergezichten over de bergen, die ons het gevoel geven in een andere wereld te zijn. Verblijven in Llahuar lodge is een ervaring die we niet snel zullen vergeten. In ‘the middle of nowhere’ genieten we van de warmwaterbronnen. Deze zijn gelegen tegen de flank van de bergen en kijken uit op de prachtige rivier en de vallei. Het is een welgekomen geschenk voor onze pijnlijke spieren.

Dag 2 is onbeschrijfelijk. Hierbij toch een poging. Na een heerlijk ontbijt met pannenkoeken en banaan hiken we de hele dag op en neer door de canyon. Onderweg krijgen we verschillende palmbomen, cactussen en tropische fruitbomen te zien. Het is zeker en vast fysiek de zwaarste dag. Maar de zonovergoten miradors maken het zo hard de moeite en creëren mooi fotomateriaal en onvergetelijke herinneringen.

Voor de dag nadien kopen we nog een lokaal stalletje leeg, waarna we onze weg downhill naar de oase van Sangalle inzetten. We worden alweer beloond met een verfrissend zwembad tegen de bergflank. Wie had dat hier verwacht! We komen tot rust met een heerlijke maaltijd en een pintje daarbij.

De derde dag begint vroeg. Met onze zaklampen in de hand of op het hoofd beginnen we aan onze klim terug naar Chivay. Het is een zware en pittige klim. Terwijl we heel de tijd tegen de top aankijken, lijkt er geen eind te komen aan de zigzag-weggetjes omhoog. We nemen dan ook veel rustpauzes om het uitzicht in ons op te nemen. ’s Middags komen we eindelijk boven op de top aan en krijgen we onze welverdiende rust in Chivay. Hier kuieren we nog wat door dit levendige dorp en bezoeken we de lokale markt.

Let’s go karaoke Puno

Gsm ingeplugd en zingen maar! Wat een leuke rit! Alle muziekgenres en smaken door elkaar, allemaal kwelen we mee! Op onze picknickplaats bij het Lagunillas Lake genieten we van onze broodjes met kaas met een mooi uitzicht. Het was een lange rit maar we hebben ons onderweg zo goed geamuseerd. Uitgezongen komen we aan bij het Titicacameer en genieten we ’s avonds van een heerlijke Peruaanse maaltijd in restaurant Mojsa. De uitdagende eerste cui’s worden gesmaakt en de pisco sours nog meer!

Lago Titicacaaaaa

Via de drijvende Uros-eilanden belanden we vandaag op Isla Amantani in een homestay. Na een heerlijke lunch banen we ons een weg naar de top van de Pacha Tata-tempel. Zoals de traditie en het geloof zich betaamt, draaien we er drie keer omheen terwijl we een wens doen. We genieten hier op het hoogst gelegen meer ter wereld van een prachtige zonsondergang. Nadien begeven we ons rillend van de kou in een lokaal cafeetje om wat op te warmen.

Onze lokale gids Lisette deelt haar verhaal over hoe het is om op te groeien in Peru. Gezellige en inspirerende gesprekken geven ons inzicht in de lokale beschaving en de verschillende stammen. Terwijl de avond vordert, vloeit het gesprek over van het ene interessante onderwerp in het andere: het leven in Peru als kind en jongvolwassene, de educatieve mogelijkheden, lokale politiek,…

’s Anderendaags nemen we na een heerlijk en uitgebreid lokaal ontbijt met lokaal geteelde thee, afscheid van onze gastfamilies en overhandigen we hen een aantal geschenken. Onze boottocht brengt ons verder naar het prachtige eiland Taquile waar we geïnspireerd worden door de betekenis van de traditionele klederdracht en dans. Onze magen vullen zich met heerlijke, vers gevangen forel. Terug aangekomen op het vasteland in Puno worden we opgewacht door lokale triciclo’s die ons naar het hotel voeren. De mannen racen tegen elkaar en één van onze deelnemers mag zelfs eens fietsen. Wat een ervaring!

Cusco, Mi Amor

Cusco kan wat geen enkele andere stad in Peru kan. Je laten wegdromen bij het leven van weleer, als eeuwenoude Inca, lokale Peruviaan én als Conquistador. De koloniale architectuur wordt gemengd met de Peruaanse barrios van nu en destijds. Het is al een hele belevenis om door de stad te wandelen, de kleine zijstraatjes in te slaan en je door de geschiedenis te laten vervoeren. Om dit alles goed op te kunnen nemen, zetten we ons op een bankje op het koloniale binnenplein en laten we de mix van toeristen, lokale bevolking, talen en gewoonten binnensijpelen. Deze levendige stad kan ons hart wel bekoren met haar bewogen geschiedenis en lokale ambachtsmarkten. Tijd om souvenirs te shoppen en een stukje van dit kleurrijke land met ons mee te nemen.

Las montañas colores Palcoyo

Na een heerlijk ontbijt in een lokaal restaurantje trekken we naar een onwezenlijk stukje natuur. Aangekomen bij de Palcoyo mountains voelen we meteen wat de hoogte doet met onze lichamen. We worden betoverd door de regenbogen onder onze voeten en kunnen haast niet geloven en verwerken wat we hier aanschouwen. Ja, dit is wel zeker één van de hoogtepunten van onze reis. Adem komen we tekort, niet enkel door de hoogte, maar vooral door verwondering.

Inca Quarry trail: Adventure time

Één zijn met de natuur en met alles wat je beleeft, de bergen, geen gsm signaal, geen toeristen, fantastische vergezichten,… Dat is wat deze trail voor ons betekent. 3 dagen gaan we ‘off the beaten’ track en dagen we onze conditie stevig uit. Na deugddoende stapdagen rusten we uit op onze kampplaatsen. Hier worden in de meest basic omstandigheden heerlijke maaltijden getoverd door onze kookploeg. De tijd en ruimte die ontstaat, de oneindige sterrenhemel, … het brengt ons allen dichter bij onze kern. Het was werkelijk een waarachtige ervaring, waar ik nog vaak aan terugdenk.

Het wereldse wonder van Machu Picchu

Na een fijne tocht naar boven onder onze kleurrijke regenponcho’s (die we nu maar voor het eerst in de reis nodig hadden = zoveel chance!) komen we toe op een onzichtbare(!) en in mist omhulde Machu Picchu. Bijna bang dat één van onze hoogtepunten van deze reis zich niet zal laten zien, worden we uiteindelijk toch beloond met de zon die komt piepen tussen de wolken en de site met haar stralen omhult. Magisch!

Dan staan we allen met de mond open te kijken naar het impressionante Machu Picchu. De vaak beschreven “Lost city of the Inca’s” is het meest gekende icoon van de Inca beschaving. We worden ondergedompeld in de theorieën over hoe het leven er moet uitgezien hebben destijds. We zijn vol bewondering voor deze stad omgeven door de hoge Andes bergen, waarvan wordt geloofd dat ze gebouwd werd voor de Inca keizer Pachacuti (1438-1472). We staan versteld dat de site pas herontdekt werd in 1911. De vraag rijst: “hoe kan men dit al die tijd ‘vergeten’ zijn?” De prikkeling van verbeelding zindert nog even na tijdens onze treinrit naar beneden.

Dan is het tijd om ons klaar te maken voor onze laatste momenten samen in Peru. We genieten nog van een heerlijke Peruaanse maaltijd in El Balcone Azul. Een aanrader voor ieder die ooit Cusco bezoekt! Verwend met heerlijke hapjes en cocktails vooraf, halen we bij Peruaanse muziek al onze ervaringen en herinneringen op aan deze reis. Er wordt weer heel wat afgelachen! Morgen start immers onze terugreis met een binnenlandse vlucht naar Lima en nadien onze terugvlucht naar België.

Het werd nog even spannend met een verloren paspoort maar deze werd gelukkig teruggevonden op de trein en kon op tijd afgehaald worden.

Oh ja, dit was zeker een #bunkproof avontuur in alle opzichten. Zo genoten en zo last van heimwee. Ik kan hier elk jaar naar terugkeren. Perú, we love you!